Bruker ti timer på skoleveien

05 Jun 2015
Tenåringsgutten Odokomit Bosco fra Uganda bruker fem timer til skolen – hver vei. Klokken fem om morgenen går Odokomit Bosco hjemmefra. Fem timer senere er han på skolen. Etter skolen er det nye fem timer hjem igjen. Han håper at skolen får et internat for blinde og svaksynte, så han slipper å gå så langt.

Noen ganger blir han igjen på skolen og overnatter der – uten at det er tilrettelagt for dette med et internat. Odokomit Bosco er blind og trenger spesialundervisningen som skolen Atanga tilbyr. I fremtiden håper han inderlig at skolen får et eget internat for blinde og svaksynte, så han slipper å gå så langt.

– Flere av de andre blinde og svaksynte elevene forteller om tilsvarende forhold i et møte på skolen med Norges Blindeforbund og Den ugandiske blindeorganisasjonen (UNAB). Elevene må ofte gå alene på skoleveien og forteller oss blant annet om redsel for slanger, sier Kristin Kjæret, rådgiver i Norges Blindeforbund.

Det skal godt gjøres å få timene til å strekke til, med ekstra lang skolevei, ekstra undervisningstimer, i tillegg til arbeidsoppgaver hjemme. Odokomit Bosco har også ansvar for sine søsken. De bor uten foreldre eller foresatte.

– For en imponerende og målrettet gutt. I møtet med oss ba ham om støtte til å skaffe seg en ku og en plog. Dette mener han vil sikre både ham og søsknene bedre levekår, sier Kjæret.

En inkluderende skole

Både lokale myndigheter, lærere og UNAB håper at Atanga får et internat. UNAB jobber mot nasjonale myndigheter for å sikre midler til en utbygging. Det er viktig at ugandiske myndighetene selv sørger for at blinde og svaksynte får et godt undervisningstilbud.

Med støtte fra både Operasjon dagsverk, Norad og privatpersoner/givere har Norges Blindeforbund i mange år bidratt til å legge til rette for utdanning av blinde og svaksynte, blant annet her i Uganda. På Atanga undervises de i ordinære klasser. I tillegg får blinde og svaksynte to timer ekstra undervisning i punktskrift og annen tilrettelagt undervisning etter skoleslutt.

Blindeforbundets partnerorganisasjon UNAB sørger for at skolen har punktskriftmaskiner, papir og kunnskap om hvordan maskinene holdes i stand. De har også bidratt på flere andre måter for å sikre en inkluderende skole.

Av Kristin Kjæret, rådgiver i Norges Blindeforbund

 

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three + 6 =