Åpenhetsloven og aktsomhets­vurderinger

Stiftelsen Atlas-alliansen er funksjonshemmedes egen paraply­organisasjon som jobber for å fremme rettighetene og bedre levekårene for mennesker med funksjonsnedsettelser i det globale Sør.  Vi er en del av den globale bevegelsen av funksjonshemmedes organisasjoner, og vi samarbeider primært med funksjonshemmedes egne organisasjoner. Atlas-alliansen kan også støtte andre organisasjoners inkluderende bistandsarbeid, som f.eks gjennom det store samarbeidsprosjektet Together for Inclusion. Alle direkte samarbeidspartnere til Stiftelsen Atlas-Alliansen er i Norge, og disse har egne avtaler med lokale partnere.

Stiftelsen Atlas-alliansen har et sekretariat i Oslo som jobber i Norge. Arbeidet til sekretariatet er rettet mot oppfølgning av norske bistandsorganisasjoners arbeid, rapportering til donor årlig med konsoliderte narrative og økonomiske rapporter og med påvirknings­arbeid i Norge.

Vi har etablert følgende retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold: 

Stiftelsen Atlas-alliansen jobber kontinuerlig med å sikre at virksomheten ivaretar grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi jobber med samfunnsansvar daglig, og har tydelig definerte etiske retningslinjer som forplikter alle våre egne ansatte. Vi har også utviklet egne retningslinjer for klimaendring og miljørisiko og retningslinjer for kjønnslikestilling som forplikter våre samarbeidspartnere.  

I 2024 ble det utarbeidet en ny Financial Manual som er tatt i bruk av alle Atlas-medlemsorganisasjonene. Denne inneholder bl.a. krav til ansattforhold, og klagemekanismer for eksterne med bekymrings-meldinger. Det er også utarbeidet en innkjøpsprosedyre som spesifiserer hvilke etiske retningslinjer man må ta med i betrakningen ved valg av ny leverandør.

Sekretariatet ber årlig sentrale leverandører å fylle ut egne spørreskjema for å kartlegge leverandørens påvirkning på arbeidstaker- og menneske-rettigheter i leverandørkjedene. Dette har også blitt utført i 2024. Gjennom våre aktsomhetsvurderinger har vi ikke avdekket negative konsekvenser hos våre norske leverandører.

Dersom det er risiko for brudd på åpenhetsloven skal disse rapporteres til sekretariatet på følgende epost: procurement@atlas-alliansen.no.  

Vi har foretatt innledende risikovurderinger for å identifisere hvor det kan være utfordringer, og vil fortsette denne kartleggingen i 2024. Det er vurdert at risikoene er relativt små – men allikevel til stede – for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i enkelte kategorier av selskapets leverandører. Våre viktigste innkjøpskategorier er kjøp av konsulenttjenester, IT-utstyr (hardware/software) samt reisekostnader. Innenfor reisebransjen ansees risikoen for brudd på
anstendige arbeidsforhold som betydelig, og disse delene av vår leverandørkjede blir derfor prioritert med tanke på tiltak og oppfølging. Fremover skal risikokartleggingen oppdateres, og flere tiltak vil vurderes innen flere anskaffelseskategorier.  

Redegjørelsen for Atlas-alliansens arbeid med aktsomhetsvurderinger iht. åpenhetsloven for 2024 er signert av Atlas-alliansens styre og kan lastes ned i sin helhet her.

Tilbake